2023. jan 17.

Erasmus+ Papírmunka

írta: Gereczi_Botond
Erasmus+ Papírmunka

A papírmunka minden apró lépése az Erasmus út előtt, alatt, és után

A cikk célja, hogy segítséget nyújtson a leendő Erasmus+ hallgatóknak. Ebben az írásomban nem a legszebb élményeimről szeretnék áradozó élménybeszámolót tartani, hanem inkább azokra a nehézségekre szeretnék rávilágítani, amivel az Erasmus+ jár. Viszont rögtön az elején szeretném leszögezni, hogy mindezek ellenére

Megéri jelentkezni! (-:

Megéri külföldre menni legalább fél évre, mert több szempontból is nagyon hasznos és hatalmas élmény! 

Még a Covid miatti bezárások ideje alatt jelentkeztem. Annyira bezártnak éreztem magam, hogy úgy éreztem, hogy nekem ki kell törnöm ebből a tarthatatlan állapotból.

… És eldöntöttem, Spanyolország, azon belül is Salamanca lesz a tökéletes választás!

 Erasmus+ hallgatók kirándulása Toledo-ban. Többekkel jelenleg is tartom a kapcsolatot.

Milyen szempontok alapján választottam egyetemet?

Az elsődleges szempont a nyelvismeret volt. Mivel angolul és spanyolul tudok, ezért az angol nyelvű képzések, illetve Spanyolország egyetemei jöhettek szóba a részemről. Végül azért Spanyolország mellett döntöttem, mert szerettem volna felfejleszteni spanyol tudásomat, amivel kapcsolatban kellő elhivatottságot is éreztem magamban.

Másodlagos szempont az egyetem és annak képzési portfóliója volt. A Salamancai Egyetemen kitűnő lehetőség kínálkozott nemcsak az általános geológiai, hanem a mérnökgeológiai ismeretek elsajátítására is, ami engem nagyon foglalkoztat. Mindemellett az egyetemnek főleg Nyugat-Európában és Latin-Amerikában komoly hírneve van.

Végezetül pedig nem elhanyagolható szempont volt részemről az arrafelé jellemző időjárás. Rendkívül demotiváló számomra az, ha hideg, sötét, és esős az idő. Salamancában pedig nagyjából hasonló a jellemző időjárás, mint Budapesten (annál kicsit melegebb), ezért minden szempont kedvezően alakult.

 Salamanca elhelyezkedése. Salamanca Kasztília és León tartományban található, itt működik Spanyolország legrégibb és második legnagyobb egyeteme.

Hogyan jelentkeztem?

Jelentkezni Neptun kérvényben lehet. A részképzéshez (vagyis ha elméletre, nem gyakorlatra jelentkezel), az ELTE TTK-n alap- és mesterképzésen kötelező mellékelni:

  • Egy önéletrajzot, magyarul és angolul/németül (a tanulmányok nyelvén, vagyis az én esetemben spanyolul NEM!),
  • A Neptunból letöltött tanulmányi átlagot igazoló dokumentumot,
  • Érdemes lehet mellékelni tudományos és tanulmányi (akár középiskolai) (verseny)eredmény igazolásokat
  • Továbbá kötelező mellékelni egy motivációs levelet magyarul és angolul/németül, amelynek tartalmaznia kell azokat a tárgyakat, amelyeket külföldön fel kívánsz majd venni. Ezt később, ha elnyerted az ösztöndíjat, még minden gond nélkül meg lehet változtatni. Annak viszont látszódnia kell, hogy képben vagy a külföldi egyetem képzési portfóliójával legalább azon a szinten, hogy minimum 20 kreditnyi tárgyat be tudsz írni a motivációs levélbe. 20 kreditet kell tudni ugyanis teljesíteni ahhoz, hogy jogosult legyél az Erasmus+ ösztöndíj teljes összegére (az én esetemben ez 520 euró volt havonta)

Ha mindez megvan, leadtad időben a kérvényt, és elnyerted az ösztöndíjat, akkor jön még csak a java!

 Geológus hallgatókkal terepgyakorlaton Portugália déli részén.
A Salamancai Egyetem a terepgyakorlatok utazási költségeit teljes egészében magára vállalta.

Milyen adminisztrációs ügyeket kellett elintéznem a mobilitási időszak előtt?

Elsődleges célom az (volt?), hogy az Erasmus+ félév miatt ne csússzak meg a tanulmányaimban Magyarországon. Ez egy igen vad, nehezen megvalósítható terv, de a megvalósítás érdekében nagyon sok kurzusoktatómat megkerestem a tárgyelfogadás kérdésével (pl. „Ha megcsinálom Spanyolországban x nevű kurzust (csatolom ennek kurzusleírását), el tudná-e ismerni az Ön által tanított y nevű kurzusát?”) Sajnos mindösszesen egyetlen egy pozitív választ kaptam, ezért mérlegelnem kellett, hogy mely tárgyak azok, amelyeket már előre el tudok végezni, illetve, amennyiben ez nem lehetséges, mely tárgyakat kell feltétlen elvégeznem az Erasmus+ félév alatt online. Szerencsére csak két tárgy akadt ez utóbbiból. Viszont az Erasmus+ mobilitást megelőző két félév nehéz volt, mivel a kreditjeim száma bőven 30 felett volt mindkét félévben, és a felvett tárgyak közül több olyan is volt, amelyet nálam a tanulmányukban előrehaladottabb társaimmal végeztem el.

Igen ám, de a két, Erasmus félév alatt feltétlen elvégzendő tárgy közül az egyik egy gyakorlat volt, amelyen elméletileg kötelező a jelenlétet igénylő részvétel. Ennek megoldásához éltem a „Kivételes tanulmányi rend” elnevezésű kérvény által nyújtott lehetőséggel, amelyet aláírattam a tárgyat oktató tanárral, és azt beküldtem az Tanulmányi Hivatalba, akik ezt így gond nélkül elfogadták. Így ez az akadály is elhárult.

Ezek után még foglalkoznom kellett a nyelvi szintfelmérővel, az OLS-sel. (Online Nyelvi Támogatás) Ez talán az egész legkönnyebb része: csak kitöltöd a szintfelmérő tesztet, mindenféle következmények nélkül, a fogadó egyetem nem kérte be ennek eredményét. Egyébként az OLS egy nagyszerű nyelvtanulós alkalmazás, ajánlom mindenkinek a használatát az Erasmus előtt, alatt, és után is.

A Learning Agreement elkészítése már jóval nehezebb ügy volt. Ebbe a szerződésbe már ténylegesen azokat a kurzusokat kell felvezetni, amelyeket a külföldi egyetemen majd fel kívánsz venni, mivel a külföldi egyetem nem mindig biztosít lehetőséget ennek megváltoztatására! Ha később mégis meggondolnád magad egy tárgy felvételét illetően, és másra cserélnéd el, lehet, hogy az egész Learning Agreementet újra kell majd kezdened! Lassú procedúra az, amíg a magyar egyetem részéről aláírja a szakmai koordinátor, majd a küldöldi egyetem koordinátora is, emellett számos alkalommal tapasztaltam informatikai rendszerproblémát is, ami nehezítette a Learning Agreement elkészítését. Mindezek miatt 3 hónapig tartott, mire mindegyik fél aláírta a megállapodást.

Szükségem volt még egy Európai Egészségbiztosítási Kártyára. Ezt egy kormányablakban igényeltem meg és még ott helyben el is készítették nekem.

Végül szükségem volt egy magyarországi pénzintézetnél vezetett Euró alapú bankszámlára, amire majd az Erasmus+ ösztöndíjat utalhatták.

Mikor mindezzel végeztem, akkor töltöttem ki az űrlapot, amely az ELTE Erasmus+ Mobilitás előtt oldalán található meg. Ha mindent rendben találnak rajta, kb 1 hónapon belül elkészítik a szerződést, melynek aláírásával folyósították a számlámra az egész fél évre jutó Erasmus+ ösztöndíj összegének 90%-át.

Mindeközben a külföldi egyetem felvette velem a kapcsolatot, és kiküldte a tudnivalókat a beiratkozáshoz. Nekem először is ki kellett töltenem egy adatlapot, amit beküldve megküldték az én fogadásomról szóló szándéknyilatkozatot. Ezután a Learning Agreement kapcsán felvettem a kapcsolatot a fogadó intézménybeli (spanyol) koordinátorommal, aki aláírta azt. Kötnöm kellett az egyetemmel is egy egészségügyi biztosítást, majd azt az EU egészségbiztosítási kártyával együtt ezt be kellett küldenem a Salamancai Egyetemnek. Az OLS nyelvi teszt eredményét NEM kellett beküldenem. Bár elvárták a minimum B1-es szintű spanyol nyelvtudást (B1-es szintű nyelvtudás nélkül mondjuk tényleg szinte lehetetlen kurzusokat elvégezni), de ezt senki sem ellenőrizte.

 Geológus hallgatókkal terepgyakorlaton Spanyolország délnyugati részén, a Rio Tinto-i bányában.
A terepgyakorlatok során olyan helyekre is eljutottam, ahová egyébként esélyem se lett volna eljutni.

Eközben szállást kellett találnom fél évre.

Érdemes minél előbb elkezdeni szállást keresni, hiszen minél előbb kezded, annál nagyobb a kínálat és a költségek is kisebbek lehetnek ezáltal.

Salamanca egy nagyjából Szeged méretű város, viszont itt található Spanyolország legkorábbi alapítású, és második legnagyobb egyeteme, ezért az egész város tele van szórakozóhelyekkel, és persze albérletekkel. Ezek árai kb. 300-400 euró volt havonta 2022 első felében, míg a kollégiumoké 300-800 euró. Az olcsó kollégiumokba külföldiként igen nehéz bejutni, és Spanyolországban a kollégiumok sokszor drágábbak, mint az albérletek.

Madridban ennél sokkal drágábbak az albérlet vagy a kollégium árak, mint a vidéki spanyol városokban. Több szaktársam azért ment Salamancába tanulni, mert Madrid megfizethetetlen lett volna számukra, és Salamancában színvonalas az oktatás.

Én mindenképpen szerettem volna beilleszkedni a helyiek közösségébe, és ennek érdekében nem sajnáltam a kollégium kifizetésére plusz pénzt rááldozni. Szerintem megérte. A konyhatársam elképesztő segítőkész volt, de nemcsak segítőkész volt, hanem megismertetett a helyi barátaival már rögtön az első este, és több bulira is elhívott velük, ahol pedig újabb és újabb embereket ismerhettem meg. Továbbá a helyi szaktársaim is több alkalommal meghívtak szabadidős programokra. Ezeknek köszönhetően úgy érzem, hogy szinte teljesen be tudtam illeszkedni a helyiek közé, több baráti társaságom is alakult, így csak kevés időt töltöttem a többi Erasmus+ hallgató társaságában, bár onnan is megismertem néhány jó fej arcot.

 Az Erasmus+ félévem során volt lehetőségem bejárni az Ibériai-félsziget jelentős részét.

Hogyan tudtam beiratkozni a külföldi egyetemre?

Rögtön másnap, ahogy megérkeztem Salamancába, bementem a Természettudományi Kar titkárságára, ahol az útlevelem, és a Learning Agreement alapján a titkár regisztrált a félévre, és a kurzusokra. Erre kb. egy hétre érkezett meg egy e-mailben a helyi Neptunhoz és Canvashoz való hozzáférési link. (Ezt ott Studium-nak hívják.)

Mindeközben minden oktatómnak személyes levelet írtam, hogy tudjanak rólam. Mindannyian nagyon kedvesen, és segítőkészen viszonyultak hozzám. Többen felajánlották év közben, hogy spanyol helyett angolul is megírhatom a dolgozataimat, de én ezt mindig visszautasítottam, mondván, hogy én itt spanyolul szeretnék megtanulni. Egyébként is a spanyolt a mindennapokban használtam, az angolt pedig csak elvétve. Így szép lassan már jobban kezdtem el tudni spanyolul, mint angolul! Több szaktársam is méltatta a gyors nyelvi fejlődésemet, akiket pedig a félév során csak később ismertem meg, elismerésüket fejezték ki a nyelvismeretemet illetően. Ezek a visszajelzések mindig nagyon jól estek.

A félévben mindenben ugyanolyan jogokat élveztem, mint a szaktársaim, még a terepgyakorlatokat illetően is. Ezt kihasználva nagyon sok terepgyakorlatos tárgyat vettem fel, hogy felfedezhessem Spanyolországot. Összesen mintegy 3 hetet (!) töltöttem a félév során a terepen az egyetem szervezésében, de önálló, illetve egyéb szervezésben ennél jóval többet. A terepgyakorlatok alkalmával eljutottam Dél-Spanyolországba, Sevilla környékére, ahol jártam az Ibériai Pirit öv monumentális méretű bányáiban is. Ez a terület annyira magával ragadott, hogy a szakdolgozatomban is foglalkozni fogok ezzel a területtel. Ez a terület szerintem méltatlanul kevéssé ismert Magyarországon, pedig Európa egyik, ha nem a legjelentősebb érckomplexuma az Ibériai Pirit öv!

 

Hogyan végződött a mobilitásom? A kreditelfogadási procedúra

Őszintén meglepett, hogy minden kurzusból rögtön az első vizsgaalkalommal sikerült átmennem, de amire különösen büszke vagyok, hogy több tárgyból is „Jeles” minősítést kaptam (Mérnöki talajtanból és Metamorf kőzettanból). Azt viszont senki ne képzelje, hogy a krediteket ingyen adják az Erasmus+ hallgatóknak: sokat, akár többet is kell tanulni, mint itthon.

Összesen 24 kreditet teljesítettem. Erről kikértem az igazolást a spanyol egyetemtől, majd mikor hazaérkeztem, a spanyol egyetemről aláírták a mobilitási időtartam igazolást is. Ezeket beküldtem az ELTE Erasmus osztályra, és erre kb. 2 hónapra kiutalták az Erasmus ösztöndíj összegének fennmaradó 10%-át. A kreditigazolást, és a kreditelismerési kérvényt elküldtem a Tanulmányi Hivatalhoz, a Tanulmányi Előadómnak. Mivel én voltam az első az ELTE-ről, aki a Salamancai Egyetemen járt, ezért még szüksége volt az ELTE-nek az osztályozási rendszerről is egyfajta hivatalos tájékoztatásra, angol nyelven. Mivel a spanyol egyetemnek csak spanyol nyelvű igazolásokat állt módjában kiállítani, a saját fordítás pedig nem hivatalos, ezért nehéz helyzetbe kerültem, de végül sikerült áthidalni a problémát. Végül pedig, mivel több tárgyam esetében nem volt egyértelmű, hogy előadás, vagy gyakorlat volt-e, ezért még ezt a kérdést kellett tisztáznom, míg végül sikeresen lezárult a kreditelismerési kérelem. Végül is 3 kötelező és 1 kötelezően választható tárgyat ismertek el, és emellett 9 szabadon választható kreditet, így összesen 21 kreditet, plusz természetesen azt a két tárgyat (7 kredit), amit Különleges Tanulmányi Rend keretében végeztem el. Ezzel igen jó esélyeim kínálkoznak a tanulmányaim évcsúszás nélküli befejezésére. Sajnos a kreditelfogadási procedúra során a többszöri hiánypótlás miatt félreértettem a Tanulmányi Hivatalt, és rosszindulatot feltételeztem a végeláthatatlan bürokrácia mögött. De mint kiderült, pont az ellenkezője volt az igaz: azért kértek be annyi iratot utólag, hogy segíteni tudjanak nekem a kreditelfogadási kérelmen szereplő krediteken felül további kurzusok elismertetésében. Emiatt ezen a helyen szeretnék a legnagyobb tisztelettel elnézést kérni, amiért annyiszor kerestem meg őket.

Szóval, minden jó, ha a vége jó. Úgy érzem, hogy minden tervemet sikerült megvalósítanom, és talán annál még többet is. Rengeteg tapasztalatot és élményt gyűjtöttem, kitárult számomra egy másik világ, rengeteget fejlődtem spanyolból, inspirációt szereztem egy szakdolgozathoz, és végezetül nagyon remélem, hogy az Erasmus+ megalapozott számomra egy olyan jövőt, amely hozzájárul a hosszú távú céljaim megvalósításához!

Mindenkit bíztatok, hogy menjen Erasmus+ ösztöndíjjal külföldre, mert nagyon megéri, még ha a cikkből nem is biztos, hogy ez jött le. Mint ahogy írtam a bevezetőben, ebben a cikkben a nehézségek leküzdésében szerettem volna segítséget nyújtani, nem pedig a legszebb élményeimről beszámolni.

Sok sikert a mobilitáshoz! Ha bármiben elakadtok, nyugodtan keressetek meg.

Szólj hozzá

Utazás Spanyolország Portugália Élmény Erasmus+ Erasmus+ Spanyolország Papírmunka